În era digitală, într-o societate tot mai expusă manipulării informațiilor, este esențial să înțelegem cum se informează tinerii, ce surse consideră credibile și cum filtrează conținutul online. Un nou studiu național, realizat de Centrul Media pentru Tineri (CMT) – partener ICDC, oferă o imagine clară asupra modului în care adolescenții moldoveni consumă informație în 2025.
Un efort de cercetare coordonat de tineri
Cercetarea a fost desfășurată în perioada ianuarie – mai 2025, printr-o metodologie mixtă (cantitativă și calitativă). Rețeaua #media10tion de promotori ai educației media a avut un rol central în elaborarea și aplicarea chestionarului format din 44 de întrebări. Au răspuns 862 de tineri cu vârste cuprinse între 14 și 19 ani, din 31 de raioane și municipii.
Surse preferate: tiktok, google… Și părinții
Cele mai frecvent utilizate surse de informare sunt:
Încărcarea de împre a acestor surse se schimbă când vorbim despre încredere:
Peste 30% folosesc browsere precum Google/Safari pentru a căuta informații, iar 11% au inclus aplicații de inteligență artificială precum ChatGPT printre sursele lor uzuale.
Chatgpt: instrument util sau scurtătură?
Participanții la focus grupuri au menționat frecvent folosirea AI pentru teme și proiecte. Deși au recunoscut eficiența în gestionarea timpului, mulți au admis că aceasta reduce gândirea critică: „Tinerii nu mai gândesc, doar copiază.”
Angela Vacaru, autoarea studiului, avertizează: „Inteligența artificială este un instrument valoros, dar trebuie să sprijine procesul de învățare, nu să îl substituie.”
Prezenți zilnice online, dar creativitate redusă
Platformele preferate: Instagram, TikTok și YouTube. Rețelele sociale sunt percepute ca spații de divertisment și socializare, nu ca instrumente educaționale.
Competențe digitale și educație media: rezultate mixte
Inițiative civice și răspuns strategic Centrul Independent pentru Combaterea Dezinformării (ICDC) consideră aceste date esențiale pentru planificarea unor intervenții strategice. În cooperare cu parteneri locali și internaționali, ICDC va continua să sprijine inițiative educaționale, campanii de informare și instruiri dedicate tinerilor, profesorilor și părinților – contribuind astfel la crearea unei culturi a gândirii critice și a responsabilității civice.
Concluzie Tinerii din Moldova sunt conectați, curioși și activi online, dar au nevoie de mai mult sprijin structurat și de oportunități reale pentru dezvoltarea competențelor media și a gândirii critice. Educația media nu este un lux, ci o necesitate pentru o societate democratică.